Avokado

 
avocado_188851
Basert på en undersøkelse publisert i 2012 setter forskere inntak av avokado i sammenheng med et generelt bedre sammensatt kosthold, høyere næringsinntak og redusert risiko for metabolsk syndrom. De konkluderer samtidig med at avokado bør anbefales av ernæringsrådgivere med bakgrunn i dens helsefordeler.
http://www.nutritionj.com/content/12/1/1

Avokado er rik på vitamin B, E, K, enumettet fett, fiber og gir deg mer kalium enn banan. Avokado har også antibakterielle egenskaper og inneholder bitterstoffer som bidrar til frigjøring av enzymer som er bra for fordøyelsen vår.
Avokado er i tillegg en svært anvendelig frukt, og kan brukes til det aller meste! Vanligst er kanskje i guacamole, i salater eller sammen med reker. Men det er nesten bare fantasien som setter grenser.

• Prøv deilig sjokolademousse av avokado, banan og kakao
• Bruk i stedet for smør under kjøttpålegg, eller kun med tomat og paprika
• Gir herlig kremet konsistens i smoothies
• Den er nøytral i smaken og passer godt til både fisk, kjøtt, kylling, skalldyr og frukt.
• Prøv litt i fruktsalaten neste gang!
• Lag vegansk vaniljesaus basert på avokado, cashewnøtter og vaniljepulver

For å sjekke om den er moden kan du klemme litt på den. Den skal gi litt etter for trykk, men ikke kjennes myk. Inni bør den den være gulgrønn, og grønnere ytterst mot skallet.

Legg gjerne igjen en kommentar og fortell hvordan du bruker avokado?

Kommentaren er avsluttet.